چهارشنبه ۵ اسفند ۱۳۹۴ - ۰۹:۲۱
۰ نفر

همشهری دو - مهدی واعظی: این روز‌ها حال و هوای شهرهای ما خاص است. برگه‌های تبلیغاتی به علاوه پوسترها و عکس‌ها، جابه‌جا روی در و دیوارها چسبیده‌اند.

انتخابات

در روزهاي گذشته گروه‌ها و احزاب و تشكل‌ها حضور پررنگي در تبليغات داشته‌اند و روز جمعه هركسي با هر علاقه سياسي، مي‌تواند نامزد منتخبش را توي اين روند تبليغاتي بيابد. انتخابات مجلس شوراي اسلامي و مجلس خبرگان رهبري قرار است باز هم روزهاي پرنشاطي را برايمان رقم بزند تا سال ۹4، همراه با خاطرات ملي خوشايندي به پايان برسد. قرار است همه ما ايراني‌ها در همايشي پرشور، نقش‌آفريني كنيم و چه هيجاني از اين بالا‌تر. خب اما نكاتي هست كه مي‌توان با رعايت كردن آنها، روز رأي‌گيري بهتري را پشت سر گذاشت و با خيال آسوده در انتخابات شركت كرد. توصيه‌هاي اين صفحه براي روز جمعه است؛ روز سرنوشت‌ساز ملت ايران.

  • كي برويم رأي بدهيم؟

براي رأي دادن هر چه زود‌تر برويد بهتر است. ساعات اول صبح بهترين وقت است و هر چه از صبح بگذرد، شعبه‌هاي رأي‌گيري شلوغ‌تر مي‌شوند. آن وقت مجبور مي‌شويد بي‌خودي توي صف بايستيد و كلي معطل شويد. البته حوالي ظهر هم كمي شعبه‌ها خلوت‌تر مي‌شود كه از آن زمان هم مي‌توانيد استفاده كنيد. بدترين زمان هم بعداز ظهر و آخر وقت است. فكر نكنيد كه چون زمان برگزاري را تمديد مي‌كنند مي‌توانيد در آن زمان شركت كنيد و از شلوغي خبري نيست، خيلي‌ها مثل شما فكر مي‌كنند و در همين وقت اضافه به شعبه‌ها مي‌روند.

  • انگشت‌تان رنگي نباشد

مأمور بررسي مدارك در شعبه رأي‌گيري براي اينكه مطمئن شود قبلا در شعبه ديگري رأي نداده‌ايد، شناسنامه و انگشت اشاره دست راست‌تان را بررسي مي‌كند تا اگر انگشت‌تان به هر دليلي رنگي باشد، نگذارد دوباره رأي بدهيد. بنابراين حواستان باشد كه قبل از رفتن به محل صندوق‌هاي رأي، دست‌تان رنگي نشود تا مشكلي برايتان پيش نيايد.

  • شناسنامه يادتان نرود

شناسنامه و كارت ملي؛ فقط همين. براي رأي‌دادن هيچ مدرك ديگري لازم نيست. به جاي شناسنامه هم، هيچ‌چيز ديگري قبول نيست، چون بايد در شناسنامه‌تان مهر انتخابات بزنند. كارت ملي را هم براي ثبت شماره ملي شما مي‌خواهند. گواهي‌هايي كه سازمان ثبت احوال براي اعلام شماره ملي مي‌دهد هم قبول است.

  • اهميت برگه رأي

برگه رأي مثل برگه چك است. يعني يك قسمتش ته برگ است كه مشخصات‌تان را در آن مي‌نويسند و شما آن را انگشت مي‌زنيد. قسمت ديگر را از ته برگ جدا مي‌كنند و به شما تحويل مي‌دهند تا رأيتان را رويش بنويسيد. لطفا سعي نكنيد يواشكي رأي ديگران را نگاه كنيد. توصيه مي‌كنيم كه يك خودكار هم همراه‌تان باشد كه معطل نشويد و بتوانيد به سرعت كانديداهاي موردنظرتان را در برگه بنويسيد.

  • حواستان به مهرها باشد

روي برگه رأي شما بايد 2مهر توسط مسئولان شعبه خورده باشد. نبودن هر يك از اين مهرها، باعث باطل شدن رأي مي‌شود. درست است كه مقصر شما نيستيد، ولي خب مسئولان شعبه‌ها هم به‌دليل شلوغي و ازدحام ممكن است دچار اشتباه شوند و يكي از مهرها جا بيفتد. حتما خودتان وجود اين دو مهر را روي برگه رأي‌گيري بررسي كنيد.

  • آشنايي با رأي باطل

اگر برگه رأي نا‌خوانا باشد يا روي برگه اثري از مشخصات رأي‌دهنده پيدا شود، رأي را باطل اعلام مي‌كنند. اگر اثر انگشت‌تان هم روي برگه بيفتد، رأيتان باطل مي‌شود. با خط خوانا اسامي كانديدا را بنويسيد. اسامي بيخودي و اشتباه ننويسيد، اين كار شما روند شمارش آرا را با تأخير جدي مواجه مي‌كند.

  • تبليغ ممنوع است

هرگونه تبليغ براي كانديداي موردنظرتان در شعبه رأي‌گيري ممنوع است. اگر هم كسي از شما پرسيد كه به چه‌كسي بايد رأي بدهد، نظر خودتان را خيلي آهسته به او بگوييد. در شعبه رأي‌گيري صحبت كردن با صداي بلند درباره كانديدا، طوري كه توجه ديگران را جلب كند خلاف قانون است.

  • كمك به بي‌سوادان

بعضي‌ها سواد نوشتن ندارند و ناچارند از ديگران بخواهند كه برايشان برگه رأي را پر كنند. بهترين حالت اين است كه بي‌سوادان يا كساني كه به هر دليلي توانايي نوشتن ندارند با يك نفر همراه به شعبه‌ها بروند. البته اگر كسي از شما خواست اين كار را برايش انجام دهيد، اين كار خداپسندانه را انجام دهيد. نوشتن برگه رأي براي ديگران غيرقانوني نيست. نكته ديگر اين است كه به هيچ وجه از مسئولان شعبه نخواهيد كه برايتان اين كار را انجام دهند، چون آنها از نظر قانوني مجاز به انجام اين كار نيستند.

  • دور دوم در همين حوزه

احتمالا انتخابات مجلس شوراي اسلامي و مجلس خبرگان در بعضي شهرها به دور دوم كشيده مي‌شود. الان محدوديتي براي حضور در حوزه‌هاي انتخاباتي مختلف وجود ندارد؛ يعني مثلا يك تهراني مي‌تواند در شهر قم در انتخابات شركت كند و رأي دهد، اما يادتان باشد كه طبق قانون براي دور دوم حتما بايد در همان حوزه انتخاباتي كه دور اول شركت كرده‌ايد حضور يابيد.

  • نام كامل كانديدا

اسم نامزد مورد نظرتان را به‌طور كامل بنويسيد تا كسي كه برگه رأيتان را مي‌خواند، شك نكند و گيج نشود. اگر قرار باشد يكي اسم را نصفه و نيمه بنويسد و يكي ديگر بد خط و يكي هم برگه رأي‌اش را ۲۰ بار تا بزند و بعد داخل صندوق بيندازد، آن‌وقت مأمور خواندن آرا براي خواندن اين رأي‌ها بيچاره مي‌شود. برگه‌ها را با يك تا زدن مي‌توانيد داخل صندوق بيندازيد.

  • انتخاب‌هاي از قبل مشخص

بهترين كار براي دردسر كمتر در زمان رأي دادن اين است كه فهرست كانديداهاي مورد نظرتان را با خودتان ببريد؛ هم نام و نام‌خانوادگي كامل كانديدا را داشته باشيد و هم كد انتخاباتي او را. درغيراين صورت كلي وقت‌تان در شعبه براي پيدا كردن نام‌ها و كدها از روي فهرستي كه روي ديوار خورده است تلف مي‌شود. در ضمن حواستان به ليست و فهرست‌هايي كه چاپ شده است هم باشد. شايد برخي از اين ليست‌ها تقلبي بوده و كدها اشتباه خورده باشند. در درست بودن اين فهرست‌ها كمي دقت كنيد.

  • رأي سفيد ندهيد

رأي سفيد اصلا چيز خوبي نيست. اين همه راه براي شناختن نامزد‌ها وجود دارد. رسانه‌ها كلي درباره عقايد و نظرهاي هر يك از كانديداها اطلاع‌رساني كردند. در چنين شرايطي غيرمنطقي است كه يكي بگويد كانديدا را نمي‌شناسد. حتي استدلال آنهايي كه مي‌گويند هيچ‌يك از نامزد‌ها را قبول ندارند هم چندان حرف درستي نيست. اگر هم به تعداد كافي كانديداها را نمي‌شناسيد مي‌توانيد از فهرست‌ها و ليست‌هايي كه توسط افراد مورد اعتماد شما تهيه شده كمك بگيريد.

  • سفارش صندوق سيار

اگر در همسايه‌ها يا اقوامتان كسي هست كه به‌خاطر بيماري يا سن زياد نمي‌تواند به شعبه رأي‌گيري برود، مي‌توانيد به يكي از شعبه‌ها برويد و از مسئولان شعبه بخواهيد تا يك صندوق سيار برايتان بفرستند. مسئولان شعبه به شما شماره تلفني مي‌دهند تا تماس بگيريد و نشاني بدهيد و آنها صندوق سيار را برايتان بفرستند. اگر دير شد مي‌توانيد پيگيري كنيد.

  • بچه‌ها را با خودتان ببريد

بالاخره شايد كمي هم در صف‌ها معطل بشويد و اين اتفاق در روز جمعه زياد دور از ذهن نيست. بهترين كار اين است كه خانوادگي به شعبه‌ها برويد يا اينكه با دوستانتان همراه شويد كه بتوانيد در اين صف‌ها با آنها گپ بزنيد. حتما بچه‌ها را با خودتان ببريد كه از همين حالا با فضاي انتخابات و رأي دادن آشنا شوند.

  • واجب عيني، نه واجب كفايي

پاسخ به سؤال‌هاي شرعي انتخاباتي

در آستانه انتخابات مجلس شوراي اسلامي و مجلس خبرگان رهبري در روز جمعه پيش رو، دفتر استفتائات مقام معظم رهبري به برخي استفتائات پيرامون انتخابات، مطابق با فتاواي حضرت‌ آيت‌الله‌العظمي خامنه‌اي پاسخ داده است.

۱- آيا شركت در انتخابات جمهوري اسلامي ايران شرعا واجب است و عدم‌شركت حرام است؟

ج) شركت درانتخابات نظام جمهوري اسلامي براي افراد واجد شرايط، يك وظيفه شرعي، اسلامي و الهي است.

۲- آيا شركت در انتخابات جمهوري اسلامي ايران واجب عيني است يا كفايي؟

ج) واجب عيني است.

۳- با توجه به اينكه زن جهت شركت در انتخابات بايد از منزل خارج شود آيا واجب است از شوهر اجازه بگيرد؟ و اگر شوهر به همسرش اجازه شركت در انتخابات را ندهد يا رضايت نداشته باشد تكليف زن چيست؟

ج) شركت در انتخابات منوط به اذن شوهر نيست.

۴- حكم رأي دادن سفيد و بي‌نام چيست؟ درصورت عدم‌شناخت و تحقيق، يا تحقيق كافي و عدم‌وصول به نتيجه و تحير در انتخاب اصلح چطور؟

ج) در هر صورت اگر رأي سفيد دادن موجب تضعيف نظام اسلامي باشد، حرام است.

۵- درصورتي كه به شخصي رأي داده شود و بعدا ايشان آنطور كه بايد به احكام اسلامي عمل نكند و موجب نارضايتي شود، آيا فرد رأي دهنده، در محضر خداوند متعال مسئول خواهد بود يا خير؟

ج) اگر طبق موازين شرعي عمل كرده است، مس‍ئول نخواهد بود.

۶- در ايام انتخابات جهت شناخت كانديداي مناسب، ‌بايد نواقص و عيوب و امتيازات آنها را در گذشته و حال تفحص كرد تا فرد لايق را پيدا كرد. آيا صحبت كردن پشت سر كانديدا‌ها براي انتخاب فرد اصلح جايز است؟ ملاك چيست؟

ج) در امور مربوط به انتخابات در حد مشاوره، اشكال ندارد.

۷ - با توجه به نزديكي زمان انتخابات آيا دعوت از كانديدا‌ها براي تبيين مواضع خود در مسجد اشكال دارد؟

ج) بايد طبق قوانين و مقررات نظام اسلامي عمل شود.

۸ - حكم شركت يا عدم‌شركت در انتخابات ساير كشور‌ها چيست؟ آيا در اين حكم فرقي بين كشور اسلامي و غيراسلامي و انتخابات رسمي كشوري و انتخابات غيررسمي كوچك وجود دارد يا خير؟ اگر فرق دارد، حكم هر كدام چيست؟

ج) به‌طور كلي شركت در انتخاباتي كه موجب جلوگيري از فساد و يا فساد بيشتر شده و يا شركت نكردن موجب تضعيف اسلام و مسلمين شود، واجب است.

کد خبر 326190

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha